|
Program
podpory Etické výchovy pro rok 2001 - vyhodnocení a průběh |
|
Etická výchova může být jednou z mála příležitostí,
kdy mladý člověk má možnost cíleně získávat informace a dovednosti
týkající se kvality lidského jednání. Kvality jejímž měřítkem je
přínos k dobru společnosti i jednotlivce.
Program jsme z důvodu zpoždění registrace fondu vyhlásili až počátkem
května roku 2001 a to jako soutěž pro základní a střední školy.
Cílem bylo ještě pro tento rok poskytnout školám jednoduchý program
podpory, který by minimálně administrativně zatěžoval zúčastněné
a umožnil efektivně použít naše zatím skrovné prostředky. Přihlášky
měly obsahovat popis způsobu výuky ETV umožňující použití hodnotících
kritérií, která byla tato:
- procento žáků zapojených v rámci předmětu ETV
- rozsah, organizace a kvalita výuky
- speciální vzdělání vyučujících tohoto předmětu
- provázanost ETV s ostatními předměty
- informovanost a spolupráce pedagogického sboru v rámci cílů výuky
- pozitivní reference
Zájem o program projevilo asi osm subjektů,
nepočítáme-li telefonické kontakty. V průběhu soutěže jsme na základě
aktuálních informací ustoupili od podmínky, aby ETV byla vyučována
jako samostatný předmět a akceptovali jsme její začlenění do jiných
předmětů, pokud byla zachována systematičnost a komplexnost výuky.
Počátkem září správní rada vyhodnotila přihlášky a stanovila předběžné
pořadí, které bylo upřesněno a potvrzeno po návštěvách našich spolupracovníků
dr. Sargánkové a M. Harantové na hodnocených školách. Mimo tři vítězné
školy se správní rada rozhodla ocenit uznáním ještě další dvě, které
nemohly být z formálních důvodů zařazeny do soutěže, ale přesto
jejich přístup k ETV správní radu zaujal. Uznání tak získala:
Základní škola Komenského z Rychnova n.
Kn.
za kvalitní projekt ETV. Mimo jiné: v rámci projektu byl vytvořen
tým čtyřech pedagogů v čele s ředitelem školy, záměrem je proškolení
pokud možno většiny učitelů v ETV atd. A pro zajímavost plán uvažovaných
doprovodných akcí tvoří např. dny: otevřených dveří, profesí a řemesel,
města, tisku, občana atd., které vždy obsahují i určitý etický cíl.
Mateřská škola Family z Brna
kde byla patrná vynikající práce v rámci vlastního autorského projektu:
"Zdravý životní styl s prvky etické výchovy - výchovy k prosociálnosti"
potvrzená i velmi kladnými referencemi.
Třetí místo a příspěvek ve výši 10 tisíc Kč získala:
Cyrilometodějská střední pedagogická škola
a gymnázium, Lerchova, Brno
ETV se zde zúčastňuje asi 34% žáků. U této školy jsme ocenili výuku
i na středoškolském stupni, dále vysokou kvalifikovanost pedagogů,
měsíční účast žáků ve studentském parlamentu, každoroční třídenní
mimoškolní pobyty s přínosnými přednáškami a celkově výbornou atmosféru
školy.
Druhé místo a příspěvek 15 tisíc Kč získala:
Základní a mateřská škola, Kotlářská 4,
Brno
Výuky etické výchovy se zde od roku 1993 zúčastňuje 60-90% žáků
druhého stupně. Škola má tedy již osmiletou tradici ve výuce tohoto
předmětu. Reference opět potvrdily, že dlouholeté úsilí přináší
plody. Naše uznání zde patří zvláště pí. učitelce Vaňkové, která
stála u zrodu předmětu a s plným nasazením ve výuce pokračuje dodnes.
První místo a příspěvek ve výši 20 tisíc Kč tedy získala:
Základní škola Generála Janouška z Prahy
1200 žáků této školy se v průběhu prvního i druhého stupně setkávají
s etickou výchovou, která je na škole zařazena do několika předmětů.
Mimořádné jsou též mimoškolní aktivity žáků a to jak svou četností,
tak hlavně orientací k pomoci a službě např. menším dětem, maminkám
v klubu či potřebným lidem ze sídliště. Tyto aktivity přinášejí
pozitivní ohlas veřejnosti a vzbudily již i zájem ČT.
Všechny oceněné školy, bez ohledu na umístění
získali náš hluboký obdiv a byli bychom rádi, kdyby i náš skromný
příspěvek, byl pro ně povzbuzením v nastoupené cestě. V rámci slavnostního
předávání cen, které se uskutečnilo pod záštitou hejtmana Ing. Stanislava
Juránka dne 17. října 2001 na Krajském úřadě Jihomoravského kraje,
se uskutečnil seminář o problematice etické výchovy. Podle ohlasu
z řad více než 80 účastníků, převážne z řad učitelů a žáků, vyhlášený
program zaujal a byl velmi oceňován. Projevený zájem o jeho pokračování
v dalších letech nás potěšil. Zjistili jsme, že systematická výuka
etické výchovy na našich školách je v současnosti stále ještě výjimkou.
|