Jedním
ze záměrů Nadačního fondu Josefa Luxe je podpora etické výchovy
na základních a středních školách. Za poměrně krátkou dobu činnosti
nadačního fondu se podařilo navázat spolupráci v této pro společnost
významné oblasti již s dvěma kraji - Královéhradeckým a Pardubickým.
Na Krajském úřadě v Hradci Králové se 18. června konalo slavnostní
vyhlášení Projektu podpory etického vzdělávání Královéhradeckého
kraje pro rok 2003 - 2004, na jehož realizaci se podílejí Univerzita
Hradec Králové, Etické fórum ČR a Nadační fond Josefa Luxe,
v němž tuto oblast činnosti koordinuje Jan Šimáček (viz str.
24).
Slavnostní zasedání zahájil hejtman Královéhradeckého kraje
Pavel Bradík: "...Důstojnost člověka je doslova pilířem
etiky. A nejen etiky zaměstnanců veřejné správy či snad etiky
novinářů, etiky lékařů, hasičů nebo zahrádkářů, ale etiky obecně.
Zaměstnavatel dočasně může přimět zaměstnance, aby se na pracovišti
choval v rámci určitých etických norem. Sotva ho však ovlivní,
aby se tak choval běžně i ve svém občanském životě, pokud mu
tyto normy nejsou vžité. K čemu je sebelepší etický kodex dílčí
profesní skupiny, pokud se neopírá o tradici respektovanou celou
společností? Musíme si přiznat, že po čtyřiceti letech totalitních
režimů, které se přehnaly naším územím, jsme oporu v dobré etické
tradici do značné míry ztratili...
Všechna etická pravidla, která zavedlo křesťanství, humanismus,
osvícenství a parlamentní demokracie najdeme už v Mojžíšových
přikázáních. V etice, kterou kdosi definoval jako pravidla snesitelného
soužití jedince s lidstvem jako celkem, od té doby nevymyslel
nikdo nic podstatného. Etika je teorií mravnosti. Na rozdíl
od práva však etika není vymahatelná...
V proměnlivosti našeho současného světa je nutné stále opakovat,
že slušnost není slabost. Že správné a dobré jednání se časem
vyplácí. Bylo by ovšem iluzí myslet si, že slušnost není třeba
pěstovat. Naopak. Každý z nás, každá lidská bytost si v sobě
nese díl světla i temnoty."
Na něj navázal 1. náměstek hejtmana Vladimír Derner stručným
představením projektu: "...V loňském roce se Královéhradecký
kraj připojil k iniciativě Nadačního fondu Josefa Luxe, k programu
podpory etické výchovy na středních školách. Záštitu nad touto
spoluprací převzal hejtman Královéhradeckého kraje. Rozšíření
o spolupráci s Etickým fórem ČR a Univerzitou Hradec Králové
vedlo ke koncipování předkládaného projektu, který rada jednomyslně
všemi hlasy podpořila.
Projekt má tři části - pořádání informačně-motivačních přednášek,
podpora škol ve spolupráci s Nadačním fondem Josefa Luxe a podpora
dalších eticky přínosných aktivit, např. vzniku centra etického
vzdělávání v Hradci Králové. Motto projektu zní: Královéhradecký
kraj považuje etické jednání za nutný předpoklad své budoucí
prosperity. Čtrnáct let nás naučilo, že vybudovat prosperující
zdravou společnost bez etiky není možné." Dále V. Derner
přiznal, že vedení kraje trochu riskuje: "Pokud politik
začne hovořit o etice, málokdo mu věří. Ten, kdo zná realitu,
ví, že etika a politika se dostávají často do střetu a mediální
obraz jednotlivých politiků je spíše výrazem práce dobře placených
agentur než reality, ať už v pozitivním nebo negativním smyslu."
A upřesnil roli kraje v tomto projektu: "Z naší strany
je nezbytné vytvořit prostor pro tématiku etiky ve správě věcí
veřejných. Naším cílem není o etice kázat, naším cílem je, aby
se etika stala součástí veřejné diskuse a výchovného procesu.
Sami si chceme najít čas a poslouchat. A budeme-li poslouchat,
snad se to i projeví na tom, co sami za sebou zanecháme."
Moderátorka položila Janu Šolcovi, předsedovi Etického fóra
ČR, otázku, zda etika jako vyučovací předměte nebude nudná.
"Etika může být nuda," připustil J. Šolc, "etika
je velice chladná disciplína, je to praktická filosofie, kde
se na každou tezi objeví několik výhrad, které se vědecky zpracovávají.
Ale etika, která se zmocní lidí, jejich myšlení a cítění, už
je morálka. Morálka neexistuje sama o sobě bez člověka. Pokud
se nás etika takto zmocní, pak vůbec není žádná nuda, naopak,
je to koření, které nám dává smysl.
S vyučováním etiky na školách je největší problém. Většinou
se soudí, že by etika měla prolínat všemi předměty, že by neměla
existovat samostatně. To prolínání se nám stalo osudným, protože
etika neprolínala ničím. Aby etika mohla prolínat, musela by
být známá. Jeden britský expert na etickou výchovu říká, že
mateřský jazyk bezpochyby prolíná všemi předměty, a přesto je
první mezi předměty na vysvědčení."
Pavel Vacek jako zástupce Univerzity Hradec Králové vysvětlil,
proč je kladen důraz na oblast výchovy: "Pokud nedokážeme
to, o čem tady byla řeč, implementovat do škol, do učitelů,
aby nějakým způsobem dokázali ve smyslu etických principů ovlivňovat
své žáky, je marné to, co si tady říkáme. Z toho důvodu budeme
připravovat kurzy, kterými by měl projít co největší počet učitelů.
Rádi bychom ovlivnili atmosféru v kraji směrem k tomu, že chovat
se slušně je něco, co by mělo být úctyhodné. Lidé, kteří se
chovají korektně, jsou často spíš pro legraci. Pokud to dokážeme
změnit, bude to dobré.
Máme v plánu také ovlivňovat média, která křiví obraz toho,
co se ve společnosti děje. Jde o to, zda novináři budou mít
vůli a chuť jít do hloubky a neklouzat stále po povrchu..."
Věra Luxová ocenila, že program podpory etické výchovy na školách
se v tomto kraji setkal s tak vstřícným postojem.
Po slavnostním přípitku následovala věcná a zajímavá diskuse
hostů, ve které se o své zkušenosti rozdělili i bývalý velvyslanec
v Kanadě Stanislav Chýlek a malíř Vladimír Renčín.
Irena Sargánková